Veelgestelde vragen over facturen eigen ritbijdrage

Aanvullend Openbaar Vervoer Amsterdam

1. Hoe kan ik een rit boeken? 

Er zijn verschillende mogelijkheden om een rit te boeken. Wij adviseren u om uw rit te reserveren via onze app. Hiermee voorkomt u mogelijke telefonische wachttijden. In onze app heeft u tevens de mogelijkheid om de actuele ophaaltijd te zien en waar de chauffeur zich op dat moment bevindt. Zo weet u precies wanneer u naar het afgesproken ophaalpunt dient te vertrekken en staat u niet voor verrassingen of onnodig te wachten. 

2. Ik heb mijn reisoverzicht ontvangen. Waarom is dit? 

We versturen u maandelijks een overzicht omdat u een eigen ritbijdrage dient te betalen.  Op dit overzicht vindt u het aantal gemaakte reizen, het aantal personen dat heeft gereisd en het aantal gemaakte kilometers. De eigen ritbijdrage is opgebouwd uit: het aantal gereden kilometers plus het opstaptarief per rit vermenigvuldigd met het aantal personen. 

3. Wat zijn de tarieven voor een rit? 

Voor de geldende tarieven verwijzen wij u graag naar de website van uw gemeente.

4. Hoe berekent RMC het aantal kilometers? 

Het aantal kilometers dat u dient te betalen middels uw eigen ritbijdrage wordt berekend met de ANWB-routeplanner. Het kan zijn dat uw rit wordt gecombineerd met een andere reiziger en u daardoor meer kilometers maakt. Deze kosten worden uiteraard niet aan u doorberekend.  

5. Kan ik mijn factuur ook digitaal ontvangen? 

Ja, dat kan zeker! Graag zelfs, want op deze manier dragen we ook nog eens bij aan een gezonder milieu. Aan het einde van de maand ontvangt u een factuur met daarop een overzicht met de gemaakte kilometers en kosten. Indien u een digitale incassomachtiging afgeeft krijgt u automatisch een overzicht in uw mailbox. Bij overige betaalmethodes kunt u uw e-mailadres doorgeven aan administratie@rmc-nederland.nl onder vermelding van: debiteurennummer en e-mailadres. U vindt uw debiteurennummer op de facturen die u eerder heeft ontvangen.  

6. Op welke wijze kan ik de eigen ritbijdrage betalen? 

Aan het einde van de maand ontvangt u een overzicht met de gemaakte ritten en de gemaakte kosten. Bij voorkeur geeft u eenmalig een incassomachtiging af dan heeft u verder geen omkijken naar het betalen van uw eigen ritbijdrage. Andere mogelijkheden om te betalen zijn de factuur betalen per iDeal (via de betaallink in de e-mail of de QR-code op de factuur) of het maandelijks handmatig overboeken per bank (let hierbij wel goed op bij het invoeren van het bedrag en ons bankrekeningnummer). Contant betalen bij de chauffeur is helaas niet meer mogelijk. Indien u geen digitale incassomachtiging afgeeft adviseren wij de iDeal-methode te gebruiken. Deze voorkomt foutieve betalingen naar andere bankrekeningnummers of verkeerde bedragen. 

7. Wanneer wordt het bedrag geïncasseerd van mijn bankrekening? 

Het bedrag wordt rond de 25ste na afloop van de maand van uw rekening geïncasseerd. 

 8. Het automatisch incasseren is niet gelukt. Wat nu?  

Als u gebruik maakt van automatische incasso en wij kunnen rond de 25ste niet incasseren, dan proberen wij het een maand later nogmaals. Let op: indien u de opvolgende maand ook reist met het AOV kunt u twee incasso's verwachten. Mocht u opnieuw niet in staat zijn de factuur te voldoen dan zijn wij genoodzaakt om uw toegang tot het AOV (tijdelijk) te blokkeren. Neem indien nodig contact op met onze klantenservice om uw situatie te bespreken. 

9. Ik kan mijn factuur niet betalen. Wat nu? 

Allereerst vinden we deze situatie vervelend voor u als reiziger, want we vervoeren u graag naar uw bestemming. Om te mogen reizen met het AOV dient u uw eigen ritbijdrage maandelijks te voldoen. Mocht het niet mogelijk zijn om de facturen maandelijks te voldoen dan vragen we u om contact op te nemen met onze klantenservice via 020-8900000 (optie 4 in het keuzemenu) of via administratie@rmc-nederland.nl.   

Tip: het is mogelijk om een maandlimiet in te stellen op uw account. Hiermee voorkomt u dat er meer kosten worden gemaakt dan u kunt betalen. Is een limiet gewenst? Geef uw limiet per mail via administratie@rmc-nederland.nl aan ons door onder vermelding van: Limietbedrag per maand en uw debiteurennummer. U vindt uw debiteurennummer op uw facturen.  

 10. Er wordt een ander bedrag gerekend voor de heenrit dan de terugrit. Hoe kan dat? 

Uw eigen ritbijdrage is opgebouwd uit het starttarief en een tarief per kilometer. Wij berekenen de route via ANWB Routeplanner. In de praktijk betekent dit dat de heenrit kan afwijken van terugrit. Denk bijvoorbeeld aan een eenrichtingsweg. Dit kan in uw voordeel of nadeel zijn. Wij hebben hier geen invloed op. 

11. Ik heb een jaaroverzicht nodig voor mijn administratie (vb: Belastingdienst). Kan ik die opvragen bij jullie? 

Het is voor ons niet mogelijk om een jaaroverzicht te maken van al uw gemaakte ritten. We adviseren u om uw facturen goed te bewaren of digitaal te archiveren. Missende facturen kunt u bij ons opvragen via administratie@rmc-nederland.nl. Deze worden enkel per mail door ons verstrekt.  

Staat uw vraag hier niet bij? Wij zijn van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 09:00 uur tot 16:00 uur op 020-8900000 (optie 4 in het keuzemenu) of via administratie@rmc-nederland.nl. 

Terug naar Home