Zo werkt AOV

AOV is een vervoersvoorziening van de gemeente Amsterdam die bestaat uit vier verschillende vervoersproducten. RMC is verantwoordelijk voor deze vervoersproducten:

1. Beschermend vervoer
Deze dienst is bedoeld voor alle reeds geïndiceerde 75-plussers zonder mobiliteitsbeperking. U kunt zonder begeleiding of ondersteuning van de chauffeur het voertuig of uw bestemming bereiken. Dit product wordt door de gemeente niet meer toegekend aan nieuwe klanten.

2. Deur tot deur samenreizend vervoer
Deze dienst is bedoeld voor mensen met een mobiliteitsbeperking. U heeft enige hulp nodig bij het bereiken van het voertuig en uw bestemming en/of bij het in- en uitstappen. De gemeente kent dit vervoer toe na een aanvraag en beoordeling van uw persoonlijke situatie.

3. Deur tot deur Plus 
Deze dienst is vergelijkbaar met Deur tot deur samenreizend vervoer, met extra optie dat de reiziger wordt afgezet bij de voordeur van het ophaal- en bestemmingsadres. De chauffeur is bevoegd om het wooncomplex te betreden en gebeleidt de reiziger vanaf/tot de voordeur van het vertrek- of bestemmingsadres.

4. Kamer tot Kamer vervoer.
Deze dienst is bedoeld voor intensieve begeleiding, waarbij de reiziger binnen in de woning wordt opgehaald en wordt gebracht naar de kamer van bestemming. De chauffeur biedt begeleiding en ondersteuning (jas aantrekken, deur afsluiten, tas dragen, transfer van de (rol)stoel naar het tilmateriaal). Persoonlijke verzorging en/of het uit bed tillen van de reiziger hoort niet bij de Kamer tot kamerservice. 

Belangrijk: voor Deur tot deur-samenreizend, Deur tot deur Plus en Kamer tot kamervervoer geldt dat de reiziger een prioritaire rit aan kunnen vragen. Dit zijn ritten met een garantie voor de aankomsttijd bij theatervoorstellingen, huwelijk, uitvaart, cursussen, sportactiviteiten, vergaderingen, sollicitatiegesprekken en aansluitende vervoersverbindingen. Op voorwaarde dat aan de aankomstgarantie voldaan wordt is het mogelijk dat er een rit gecombineerd wordt met een andere reiziger.

Reizigers van Beschermend vervoer kunnen geen prioritaire ritten aanvragen.

Hoe werkt AOV?
De gemeente Amsterdam heeft RMC opdracht gegeven om AOV mogelijk te maken. Een inwoner heeft een indicatie op grond van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) nodig om gebruik te mogen maken van AOV-diensten. Deze indicatie geeft de gemeente Amsterdam af na een onderzoek.

Aanmelden en lidmaatschap
Woont u in de gemeente Amsterdam? AOV is bestemd voor inwoners van Amsterdam die niet in staat zijn zelfstandig, eigen of openbaar vervoer te gebruiken. Bent u AOV klant in Amsterdam? Dan kunt u direct gebruik maken van onze dienstverlening. Heeft u geen AOV-pas? Informeer dan bij de gemeente Amsterdam of u hiervoor in aanmerking kunt komen.

Hebt u nog nooit met AOV gereisd dan kunt u zich melden bij de WMO helpdesk of het Sociaal Loket bij u in de buurt. U kunt de gemeente op de volgende manieren bereiken:

WMO helpdesk: 0800 0643

Sociaal Loket: www.amsterdam.nl/sociaalloket

Op locatie: In elk voormalig stadsdeel is er een Sociaal Loket

De gemeente Amsterdam beoordeelt vervolgens of u op basis van uw situatie recht heeft op AOV. Wanneer uw aanvraag door de gemeente wordt toegewezen, meldt de gemeente u aan bij RMC. 

AOV-pas
Nadat uw aanvraag is toegewezen, ontvangt u van de gemeente Amsterdam een AOV-pas. Op de AOV-pas staat uw pasnummer vermeld. Het pasnummer gebruikt u bij het reserveren van een rit bij RMC. Ook tijdens de rit heeft u de pas nodig, zodat de chauffeur kan registreren dat u daadwerkelijk heeft gereisd.

Opzeggen
U kunt zich altijd weer uitschrijven voor AOV. Dit kunt u schriftelijk en telefonisch doen bij de gemeente Amsterdam. Wanneer u AOV opzegt, wordt de AOV-pas geblokkeerd. Wilt u later weer gebruikmaken van AOV? Dan kunt u opnieuw een verzoek indienen bij de gemeente Amsterdam.

Bekijk ook:
Rit reserveren
Wat kost AOV
Tijdens de rit
Nadat u gereisd heeft

Terug naar Home